Egy választás során mindig megjelennek ambíciók. Ez természetes dolog. Mint ahogyan az is természetes, hogy a választókban objektív, és szubjektív érzések, esetleg valamikori vélt, vagy valós sérelmek egyaránt megjelennek. Vágyak, ígéretek tömkelegét zúdítják rájuk. Nos, ebben a forgatagban helyesen dönteni nagy felelősség, hiszen láthatjuk, tapasztalhatjuk - környezetünkben van rá példa -, hogy mit okozhat egy rosszul sikerült választás.
Az emberi kvalitás (a tudás, a vezetői és határozott döntési készség, a kellő előrelátás), a felkészültség, a tapasztalat, a konkrét helyzet, lehetőségek, és feladatok ismerete, egyáltalán az, hogy egy önkormányzatnak mi tartozik a feladatkörébe, és mi az, ami nem, ez mind alapvető szempont egy választás kimenetele során.
Milyen is a helyzetünk.
Az önkormányzatok – és ezen belül főleg a kistelepülések – anyagi helyzete nagyon nehéz. Évek óta állandóan csökkenő állami forrással, és egyre több feladattal számolhatunk. A kialakult helyzetből eredően állandó leépítéssel, és a helyi bevételek növelésének kényszerével nézünk szembe. Ezen a helyzeten tovább rontott a kialakult nemzetközi gazdasági helyzet, aminek kedvezőtlen hatása elsősorban az iparűzési bevételekre hatott negatívan. Ebből eredően múlt évben helyi bevételeinkben jelentős kiesés keletkezett, ami azután finanszírozási gondokat okozott.
A fejlesztések kezdetekor még bátran vállaltuk az azzal összefüggő döntéseket, hiszen az akkori gazdasági környezetben – főleg az ingatlan forgalomból eredően – biztosítottnak láttuk a fedezetet. Mire eljutottunk a megvalósításig, ugyanez a helyzet már nem volt igaz. (Csak a múlt évre előszerződésünk volt 9 db telek értékesítésére, amit a vállalkozó az ingatlan forgalom leállása miatt nem teljesített.) Ebben a környezetben kell kezelnünk a megkezdett munkák megvalósítását. A pályázatoknál a jelentkező többlet kiadások mellett, az utófinanszírozásból eredő hatalmas pénzügyi kötöttség (múlt évben 140 millió forintot fizettünk ki, ami majd valamikor visszafizetésre kerül) kezelése szintén befolyásolta pénzügyi lehetőségeinket.
Az állami finanszírozás alapját a helyben élő lakosok személyi jövedelem adójából képződő forrás egy része biztosítja. Az újévtől bekövetkező személyi jövedelemadó változás egyik oldalról örömteli, hiszen a polgárok anyagi helyzetét erősíti, azonban másik oldalról az önkormányzatok esetében bevétel kiesést eredményez. Ezért annak pótlására megoldási kényszerbe kerültünk. Ebben a kényszerhelyzetben csak a helyi bevételek növelése jelent megoldást. Tehát a népszerűtlen intézkedés megint az önkormányzatokra hárul. Mivel a jelenlegi kommunális adó egyformán terhel minden érintettet, ezért változtatni kívánunk azon. Már döntés született arról, hogy jövő évtől ezt az adót építmény, és telek adóval váltjuk ki. Ennek részletes kidolgozását, és pontos szabályozását hivatalunk már megkezdte.
Az év elején elkezdődött az idei évre költségvetésünk kidolgozása is. Ezt a munkát február közepéig el kell végeznünk. Ma még nagyon kezdeti adatokkal rendelkezünk, de az már látszik, hogy az előzőhöz hasonló nehéz évünk lesz.
Ezzel párhuzamosan megkaptuk az információt, hogy az idei évre milyen keretek között lehet közmunkát szervezni. Sajnálatos módon a múlt évhez viszonyítva jelentősen kisebb mértékben vehetünk igénybe közmunkásokat. Ez pedig tovább növeli az önkormányzat kiadásait, hiszen saját erőből kell finanszírozni a feladat jelentős részét.
Mi foglalkoztatta a lakosokat.
Szennyvíz beruházás: A rendkívül hosszúra nyúlt közbeszerzés (mintegy 9 hónapot csúszott a rosszul megfogalmazott törvény miatt) után októberben döntés született a kivitelezőről. A törvény szerint 20 nap állt rendelkezésre a döntés ellen fellebbeznie a nem nyertes ajánlattevőknek. Mivel fellebbezés érkezett, így a kiviteli szerződést november közepén nem tudtuk aláírni. A Közbeszerzési Döntőbizottság karácsony előtt hozta meg határozatát, melyben elutasította a fellebbezést.
Ennek megfelelően a kivitelezési munkák az időjárás függvényében rövidesen megkezdődnek.
Kérek mindenkit, lelkiekben kellő mértékben készüljön fel a kivitelezés során jelentkező nehézségekre.
Jelzem továbbá, hogy a kivitelezésre olyan módon kötünk szerződést, hogy a kivitelezőnek a folyamatban lévő egyéb munkákkal – elsősorban a kerékpárúttal – össze kell hangolnia a munkálatokat. Mindkét kivitelezőnek 60 hónap szavatossági kötelezettsége van, amire jelentős pénzt kell elkülönítenie számlánkon. Ezzel biztosított az, hogy bármi meghibásodás ered a két kivitelezésből, akkor azt a kivitelezők kijavítsák saját kockázatukra.
Kerékpárút: A megvalósítás előkészítése során biztosítanunk kellett az érintett ingatlan tulajdonosokkal a megállapodást. Ezt Velence és Pákozd időben megtette. Augusztusban az első kifizetési kérelem benyújtásakor az Államot képviselő Közreműködő Szervezet leállította a kivitelezői számla kifizetését, mivel hiányzott több megállapodás. Erre való hivatkozással a kivitelező felfüggesztette a munkát. A hiányzó aláírások pótlása novemberben megtörtént. A kivitelezési munkák folytatása tavasszal biztosított lesz, és nyárra befejeződik.
A nyomvonalról: Sokan nem értik, és kifogásolják a nyomvonalat. Erről már többször írtam, de bizonyára nem voltam kellően érthető. A kerékpárút céljára általában 3,0-3,5 méter szélességre van szükség. Pákozdon belül a főút melletti területeken ezt nem mindenhol lehet biztosítani. Ráadásul rosszak a terep adottságok, nagyon sok a földalatti, és föld feletti közmű, amelyek szintén akadályt képeznek. Gondoljunk csak a Bella patak északi oldalánál lévő nagyfeszültségű villanyvezetékre és oszlopokra. Vagy ugyanott a vendéglátóhoz tartozó pince falazatra. Ugyancsak a nagyfeszültségű oszlopok vannak útban a Budai út külső szakaszán. Több szakaszon a terepviszonyok, a nyílt árkok, a kitelepített növényzet okozott akadályt. Nos, ezzel a kompromisszumokkal teli nyomvonallal együtt a közmű kiváltások, burkolt árkok költsége több mint 26 millió forint, ami a pákozdi szakasz költségének közel 10 %-át jelenti. Ha nem ezt a megoldást választjuk, akkor ez az összeg a 70 millió forintot is meghaladta volna, ami egyszerűen nem volt vállalható.
Mészeg-hegy: Többen kifogásolták, hogy miért kell fizetni a KEMPP területén parkolásért, egyéb szolgáltatásokért. A pályázat készítése során átgondoltuk azt, hogy a létesítmény üzemeltetése milyen forrásból kerüljön megoldásra. Ismerve az európai példákat döntöttünk úgy, hogy az ott nyújtott szolgáltatások – az őrzött parkolás is ebbe a körbe tartozik – legyenek az üzemeltetés alapvető bevétele. Ezzel az fizet, aki a szolgáltatást igénybe veszi. Lett volna más megoldás is, mégpedig a különböző minisztériumi, önkormányzati támogatások. Akkor viszont mások fizetnék meg azt, hogy az oda látogatók igénybe veszik a szolgáltatásokat.
Ingyen ebéd nincsen. Ezt végre mindenkinek meg kell értenie. A kérdés az, hogy az fizesse, aki megette, vagy mások fizessék helyette. Számomra ez nem kérdés. Felejtve az elmúlt korszakot remélem, egyre többen leszünk így.
Felső övezeti ivóvíz: Egy nagyon hosszúra nyúlt engedélyezési eljárást követően múlt év tavaszán megkezdődhetett volna az ivóvíz hálózat fejlesztésének szervezése. Ez a folyamat azonban megrekedt, mivel a szervezők nem vállalták a további munkát. Őszre egy új csapatot sikerült megszervezni, akik újult erővel kezdtek bele a munkába. Ennek eredményeként kezd körvonalazódni, hogy melyik területeken van reális esélye a hálózat kiépítésének.
A szervezők létrehozták a vízi-közmű társulás szervező bizottságát, mivel ezeken a kereteken belül kívánják biztosítani a megvalósítást, amelynek több előnye – elsősorban pénzügyi előnye – van. Azokon a területeken, ahol 67 %-nál nagyobb lesz a szervezettség, semmi akadálya nem lehet a vízellátás mielőbbi (akár idei) kiépítésének.
Keringenek mendemondák a bekerülési költségről, meg arról, hogy az önkormányzat kiszállt a megvalósításból. Jelzem, ebből semmi nem igaz. Egyrészt minden segítséget biztosítunk a szervezéshez, másrészt pedig a költségek mértéke szintén kedvezően alakulhat. Azért feltételes módban írom, mert ahhoz megfelelő számú érdeklődő kell. Ezért kérem az érintetteket, gondolják át, hogy vagy most megcsináljuk a régóta várt fejlesztést, vagy hosszabb időre megrekedhet az. Hiszen fennáll a veszélye annak, hogy az engedély lejártával újra kell indítani az eljárást.
A tulajdonosok nagy része befizette a 20.000,- Ft-ot a tervek készítésére. Ezek a befizetések nagyrészt fedezték a költségeit a tervnek. Az önkormányzat mintegy 500.000,- Ft-al egészítette azt ki. A befizetések az engedély megszerzésére történtek, ami teljesült. Ezért az ellenszolgáltatást megkapták az érintettek, így azok visszafizetésére nincsen lehetőség. Ebből következően, akik befizették a tervezési díjat, feltétlenül érdekeltek abban, hogy megvalósuljon a fejlesztés, különben elveszik az összeg. (Természetesen megvalósulás esetén azoknak is ki kell fizetnie ezt az összeget, akik még nem fizettek.)
Pákozd, 2011. január 6.
Takács János
polgármester